torsdag 12 november 2020

Välkommen vanliga vardag!

I vanlig ordning så har livet hos kaosfamiljen bjudit på en hel massa sen mitt senaste inlägg. Händelser som påverkat hela familjen och försök till att hitta på aktiviteter som är så coronavänliga som möjligt har styrt tillvaron och tiden jag har haft att blogga. Det innebär nu att det kommer flera inlägg efter varandra. Jag är nämligen ganska duktig på att hela tiden skapa nya inlägg och fylla dem med bilder, men tiden till att bara sitta och skriva finns inte riktigt.

Detta inlägg (3/4) börjar på min 45-årsdag och sträcker sej till Älsklings 40-årsdag . Bilderdagbok när den är som bäst! =)

18/8 Grattis Mamman!





20/8 Test av födelsedagspresenter



25-31/8 Mest massa plugg
Här börjar alltid det nya skolåret med läsveckor och precis som alla andra år så tycker jag att det är en vansinnigt bra start med högläsning tillsammans med barnen en stund hemma varje dag. Hur bra det blir är upp till alla föräldrar. Nyttja den här tiden, det är en lyx! Gör stunden mysig, försök att inte tjata  på era barn så att det hela blir en pressad situation. Om barnen trilskas och inte vill ha läxor så läs tillsammans, läs en sida var eller varannan mening om så krävs. Diskutera innehållet, väck barnens nyfikenhet på fortsättningen. Det går att göra så mycket med så lite! Ju mer du visar ditt intresse för barnen, ju mer du lyssnar och finns där för dem "på riktigt" desto lugnare blir de flesta situationer. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om mina tankar runt barn och läxor, eller barn och uppfostran, eller än mer korrekt uttryckt - om livet med barn! Sen är jag långt ifrån perfekt... Jag orkar inte alltid vara lågaffektiv, jag orkar inte alltid ta alla diskussioner på en bra nivå, men jag gör mitt bästa precis som många andra. Tre viktiga ord för mej och mitt samspel med familjen är - Kommunikation, Respekt och Kärlek (med de i bakhuvudet når man hur långt som helst).

När Milo bestämmer blir det tisdagstacos!

Det här med att göra läxor mysiga. Kalla det kvalitetstid för det är precis vad det blir om man väljer det!



Årets belöningslåda!
När man har barn som har det jobbigt i skolan är ett bra förslag att ha en låda med små saker i som barnen kan samla poäng till. Nu krävs det visserligen att man kan ha ett bra samarbete med skolan och barnens lärare för att få det att fungera. Jag har tur som har världens bästa lärare till mina ungar... Eller så kanske det även beror på min vilja att kommunicera med de vuxna som finns runt alla mina barn... Eller så kanske jag helt enkelt bor i en kommun där nästan alla lärare är duktiga på samarbete? Sen finns det olika nivåer på samarbetet med lärarna också, men om du som förälder har en vilja att jobba tillsammans med skolan så har många hinder redan där sopats undan. Jag har full förståelse för att det kan bli väldigt fel många gånger, speciellt om man som förälder anser att det bara är skolans och lärarens plikt att se till att barnet befinner sej i klassrummet, får alla behov tillgodosedda och får godkänt i alla ämnen. Sist när jag kollade så fanns det inte lärare med bläckfiskarmar och trollspö så därför måste man vara öppen för alla lösningar där man som föräldrar är en del av lösningen. Man måste finnas där för sitt barn alltid, även när det är tufft. Man måste kunna säga nej och man måste våga uppfostra sina barn. Det är inte farligt för barnet att inte få sin vilja fram i alla lägen, men det är jobbigt med konflikter. Det är dock dessa gränser som leder till konflikter som får barnet att växa, som får barnet att våga ifrågasätta och söka svar, som utvecklar barnets förmåga att resonera och som leder barnet mot ett tryggt vuxenliv.

Varför bara en skärm när man kan ha fyra? Så här pluggar man tydligen när man går teknisk linje!


Härligt när Williams kompis gillar att hänga hos oss och plugga!

När man kommer ner på kvällen efter att ha haft en liten pratstund med de två yngsta och finner mellanbarnen sittande med gymnasielevens mattebok utan att det är läxa. De räknar bara för att de tycker det är kul! Det tycker Mamman också så hon förvånade gossarna med att lösa ett par uppgifter. Så roligt när de kommer på att Mamman faktiskt gjort andra saker i livet än lagat mat, vyssjat ungar och städat. ;)

1/9 God morgon världen

2/9 Hösten från den bästa sidan



6/9 Paus på sjön




9-13/9 Benjamin syrsa, plugg, kalas och olycksfågel
Fick in en syrsa på besök. När jag bar ut den bestämde den sej för att köra stortvätt sittandes på min hand innan den hoppade vidare. Fascinerande att få iaktta på nära håll, samtidigt som det blev en paus att pusta ut på för Mamman.

Matteplugg! 

Milo förhör Jonathan och Samuel på sina engelska glosor. Så kan man också göra läxor faktiskt!

Grattis på 2-årsdagen sötaste lilla kusin/bonuskusin.

Efter 2-årsfirandet så blev det kräft- och grillknytis (utomhus) hemma hos oss för familjen och några nära vänner för att fira min och Älsklings födelsedagar.

Kvällen bjöd på lite extra drama då William ringde och sa att en tjejkompis låg skadad och de inte kunde få tag på hennes föräldrar. De hade dock larmat 112, men ville ändå ha en vuxen på plats så Mamman och hennes väninna for iväg. Tillslut fick vi tag på tösens pappa som skyndsamt kom, pratade lite med blåljuspersonalen och såg till att alla ungdomar kom hem dit de skulle istället för att samlas och skvallra om händelsen. Jag behöver inte ens skriva att mitt barn gör mej otroligt stolt va? (Sen hade vi även en diskussion med tonåringarna om vad man får och inte får göra också.)

Dagen efter... Lilla smulan ramlade i skateparken. Mamman trodde att det mest bara var hennes vanliga gnäll när hon rang (hon kan vara väldigt mycket drama ofta... ni vet Peter och vargen typ), men Samuel fick i alla fall ta bilen och hämta hem henne. Väl hemma höll hon på att svimma av smärta så Mamman rang 1177 och sen blev det en tur till akuten.

Röntgendags

Tre brutna fingrar...

...som ledde till gipsad hand.

15-24/9 Vardag hos kaosfamiljen
Mormor kom med lite paket till Emilia. Lite tröst för de brutna fingrarna och så passade hon på att komma förbi en månad före födelsedagen då alla ändå var friska.

Extrasonen stod för middagen den här dagen. En jättegryta köttfärssås fick det bli.
För er som inte vet så bor numera Samuel hos oss, han har gjort det i några månader nu då livet varit lite tufft för honom. Som ni säkert alla vet vid det här laget så har Mamman ett stort hjärta och vill vara till hjälp när hon kan. Att ha Samuel boende här är definitivt inte ett besvär, han är hjälpsam, trevlig och rolig. (Han har bott här en hel del i perioder tidigare, en av Jonathans bästa vänner från början och numera min extraunge och familjemedlem.)

Jesper hjälper William och William med några svåra uppgifter inför prov.

Återbesök hos ortopeden. Fingrarna låg som de skulle, men gipset behövde justeras/bytas ut så att allt skulle läka bra.



Matteprov på gång för William och Emilia, Milo räknar bara för att det är roligt med matte...


Halva familjen pluggar tillsammans. Älskade ungar hela bunten! (Saknar Stina, men respekterar Jonathans och hennes beslut om att gå isär... fast mammor får också sakna och vara ledsna faktiskt!)

27/9 Förlovningsdag
Vi firade femårig förlovningsdag med hemmadejt. För visst är det väl så att man ska fira allt som går att fira? Lite guldkant på tillvaron. ;)

1/10 Grattis på 40-årsdagen!
Älskling firades med familjefrukost och lite presenter dagen till ära.




Inga kommentarer: