söndag 14 juli 2019

Semestern har inte börjat än...

...men vi försöker ändå hitta på saker att göra med barnen så ofta som möjligt! =)

5/7 Putte i Parken
Sista arbetsdagen för veckan gjord både för mej och Älskling så vi passade på att hämta upp älskade bonusen hos hans mamma och for med alla barnen och Kusinen på Putte i Parken!

Barnen tyckte inte att det var mycket bra musik på festivalområdet...

...men stämningen var på topp och vädret helt okej! Vi åt massor av festivalmat (hamburgare, langos och churros), strosade omkring och lät ungarna hänga med sina kompisar på olika håll!

6/7 Marknad i byn och party hos syrran i Lilla staden!
På förmiddagen var jag på marknad med barnen, men hann inte se så mycket av dem då alla försvann åt olika håll ganska snabbt! =)

På eftermiddagen åkte föräldrarna iväg på den årliga festen hos kusinföräldrarna. En trevlig tillställning som alltid! Tack så mycket för en rolig kväll!
Grattis på 40-årsdagen!

8/7 Slappokväll efter arbetsdagen!
Mitt favoritdrag har fått sej några rejäla törnar under våren och försommaren så det var dags att få på lite nya krok!

Kvällen tillbringades således med vård av fiskesaker. Trevligt att få sitta i lugn och ro med Älskling och pyssla samt småprata lite.

9/7 Högbergsfältet och fisketur
Tisdagen var min lediga dag så jag tog med alla fem ungar samt kusinen och hemestrade lite en knapp timmes väg hemifrån. Vi besökte Högbergsfältet utanför Persberg i Filipstads kommun. Ett gammalt gruvfält som bl.a. är känt för Tilas Stoll, en gruvgång byggd av två bröder som började sina karriärer som gruvdrängar i Sala Silvergruva.

När vi kom dit parkerade vi vid Skavnäsets kapell..

...tittade på omgivningarna där...

...och vandrade sedan vidare ner mot Poppeludden via kyrkogården.

Därefter strosade vi runt längs Yngens strand, tittade ner i gruvhålor och pratade om slaggstenar.

William och Alvin visade glatt upp sina fynd som de snällt fick lägga tillbaka efter att de undersökt dem!

Klockstapeln på Högbergsfältet. Underbart vackert belägen på en kulle strax ovanför sjön Yngen.

Lunchpaus innan vandringen gick vidare på området.

Vattenfyllt kalkbrott...

...och gamla lämningar av byggnader.

En häftig "borg" mitt i skogen!

Promenad på stånggångsfundamentet...

...och undersökningar av stora gruvhål!

Dagens höjdpunkt! Tilas Stoll... Spännande tyckte barnen, magiskt vackert tyckte Mamman!

Gången in i berget.

Som i en annan värld!

Kastar macka vid Yngens steniga strand!

Barnen jämför tyngden i olika stenar. Det låg en hel del järnmalm kvar på marken.

Rester från maskinbyggningen, som efter att gruvorna stängts användes som fattighus fram till 1920-talet och därefter förfallit.

Utflykten var så rolig så att barnen faktiskt vill tillbaka dit igen!

Samma kväll ville Älskling ut med båten och reka lite inför årets upplaga av Gäddkungen. Storebror tog hand om kidsen och föräldrarna fick lite egentid!

Det blev en härlig kväll och vi hittade finfina ställen för mete!

På onsdag kväll, efter en lååång arbetsdag fortsatte vi fixa med fiskeprylarna ihop med ett litet glas vitt!

11/7 Trädgårdsarbete och mer fiske

Plockade in första omgången med potatis ur våra lådor!

Efter tre kast med det första gummidraget (svartzonker för er med fiskeintresse) som jag själv riggat och gjort stingern till så tog jag min allra första gädda på kastspö! Nöjd trots ynka 65 cm.

Fått ett nytt drag av kärleken som jag naturligtvis var tvungen att testa!

Älskling tog en liiite större gädda än mej, på samma ställe!

106 cm vilding

Testade även mitt nya livetargetdrag.

När kvällen kom var vi båda ganska nöjda. =)

12/7 Sista arbetsdagen innan semestern och åskoväder
Under fredagseftermiddagen åskade det rejält i ett par timmar. I minst en timme så höll sej ovädret nästan rakt över oss. Försökte fota blixtrar med mobilen, men det var nära på omöjligt!

Kvällen blev i alla fall riktigt fin och vi packade ordning allt inför lördagens fisketävling - "Gäddkungen".

13/7 Gäddkungen, en lite annorlunda arttävling (trots namnet)
Vaknade 05,20 till det här, dagen kunde väl inte bli annat än bra? Vackert väder väntades, vi hade rekat ordentligt och gått igenom utrustningen under veckan. ALLT packades dagen innan så inget skulle glömmas kvar hemma!

Kaptensmöte och genomgång av reglerna i denna arttävling som hölls för sjätte året i rad till minne av en fiskepolare som gick bort i prostatacancer för sju år sedan.

Och där gick starten!

Sen kom oturen! Dåligt med fisk på de ställen vi kollat upp innan, förmodligen på grund av ovädret dagen innan. (Det hade nappat/huggit dåligt för de flesta under dagen.)

Bästa lunchrestaurangen! UNDERBART!

Metet gick sådär... Blev av med krok och sänke... Inga problem, vi hade ju packat så noga och dessutom hade vi tre spön med! Ack så vi misstog oss, sänkena låg kvar hemma på bordet! I slutänden hade vi bara ett fungerande metspö med världens minsta krok på, menmen små fiskar räknas också bara de är av olika sort! =)

"Goa Gubbar" som återkommer varje år för att berätta om prostatacancerföreningens arbete och sina egna livsöden samt ta emot de pengar som tävlingen inbringar i form av startavgifter och gåvor!

Topp fem i årets tävling!

I stort sett en bra dag trots dåligt med poäng! =)